حکایات دکتر "فاوست" برای اولین بار در سال 1587میلادی ( تقریباً پنجاه سال بعد از مرگ فاوست) از طرف نویسنده ای به نام "اشپیس " در کتابی گردآوری شده و در شهر "فرانکفورت" انتشار یافت. این کتاب بیشتر جنبة فولکلوریک داشت.

اولین درام در بارة "فاوست" در سال 1604میلادی از طرف "سی . مارلو " با عنوان "تراژدی دکتر فاوست " انتشار یافت. شرح احوال "فاوست" از طرف کمدین های انگلیسی که در قرون وسطی در آلمان فعالیت می کردند ، و اجرای آن در روی سن و صحنه بسیار مورد توجه مردم در آن زمانها قرار گرفت و با اقبال نیکی مواجه شد. بعد ها خیمه شب بازان نیز از احوال دکتر "فاوست" در نمایشات خود استفاده کردند . در دوره ای از تاریخ ادبیات آلمان که به دوره "طوفان و طغیان " معروف است ، شماری از ادیبان آلمانی حکایات دکتر "فاوست" را مورد مطالعه قرار دادند ، از قبیل "مولر نقاش"، "گوته"، "اف ام کلینگر" . "گوته" حکایات فاوست را در سالهای 1772تا 1775میلا دی در کتابی به نام "اور فاوست" ، (فاوست اولیه)  مورد مطالعه قرار داده و در سال 1887نیز آن را انتشار داد . "گوته" بعد ها تغییراتی در آن داده و نهایتاً کتاب فاوست را در سال 1790انتشار می دهد . درام فاوست اثر "گوته" ، کتابی است که در آن درام فاوست به درام انسان ها تبدیل می گردد . "گوته" تا پایان عمرش بر روی کتاب فاوست کار کرده و مرتب آن را تکمیل و تکمیل تر می کرد . بارها آن را تغییر داده و از نو می نویسد . "گوته" قسمت اول "فاوست" را (نسخة نهائی آن را) در سال 1808و قسمت دوم آن را در سال 1832(مدتی قبل از مرگش)  تکمیل می کند .

فاوست" هنوز در قید حیات بود که حکایاتی در بارة وی و اعمال عجیب و غریبش نقل می شد . بالا خص در بارة سحر و جادو ی "فاوست" تعریف های زیادی شده است و بدین ترتیب نام "فاوست" با حکایات عجیب و غریب عجین شده، حکایاتی که وی را با مردگان و احضار روح آنها مرتبط می سازد.

در قرن نوزدهم نیز نویسندگانی مانند "گرابه " و "له ناو "، حکایات و احوال "دکتر فاوست" را مورد مطالعه قرار می دهند . در قرن بیستم نیز مشاهیری مانند "والری " و "توماس مان" تحقیقاتی در بارة "دکتر فاوست" کرده و کتبی در این باره نوشتند.

در رشتة موسیقی نیز قطعات و سمفونی های زیادی در بارة "دکتر فاوست" ساخته و نواخته شده است که معروفترین آنها را همانا "واگنر"  و "لیست  "ساخته و پرداخته اند. در باله و اپرا نیز از حکایات "دکتر فاوست" استفاده ها شده است. کوتاه گویم، تقریباً در تمام فنون هنری ، از نقاشی و موسیقی و باله و اپرا و اپرت و ادبیات (نظم و نثر) آثاری در بارة "دکتر فاوست" یافت می شود. "فاوست" شخصیتی تاریخی است، که تاریخ پیدایش آن را تا "دورة رفورماسیون" و اواخر قرن 16می توان تعقیب کرد . دورة رفورماسیون دوره ای بود که همه سعی و کوشش می کردند تا از آزادی بی قید و شرط فردی خود در تحقیقات علمی و ادبی حداکثر استفاده را کرده و آن را با فلسفة اخلا قی این دوره پیوند زنند . در این دوره اغلب مردم به یک نوع حکومت جهانی معتقد بودند که نیکی ها و پلیدی ها را کنترل می کند.